W przedświąteczny weekend, w dniach 17- 18.12.2016r. Gminne Centrum Kultury i Bibliotek w Iwanowicach oraz Stowarzyszenia Kulturalno – Oświatowe im. św. Jana Bosko w Celinach zorganizowało wycieczkę na Targi Bożonarodzeniowe do Wiednia.

Uczestnicy wycieczki stawili się na zbiórkę punktualnie i o godz. 1.00 w nocy wyruszyliśmy  autokarem w kierunku Wiednia. Do celu dotarliśmy w godzinach rannych.  Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty na Wzgórzu Kahlenberg, miejsca gdzie 1683 Król Jan III Sobieski dowodził wojskami w bitwie z Turkami. W miejscu walk znajduje się kościół pod wezwaniem św. Józefa, prowadzony przez polskich Księży Zmartwychwstańców, tam też znajduje się małe muzeum – jedno pomieszczenie -upamiętniające zwycięstwo . Po wizycie na Kahlenbergu przejechaliśmy  przez Grinzing – słynną dzielnice winiarzy, do centrum miasta, skąd rozpoczęliśmy spacer w kierunku katedry św. Stefana. To duma i symbol miasta. Jest najważniejszą i jedną z najstarszych świątyń w stolicy Austrii. Kryje w sobie dzieła sztuki gotyckiej oraz barokowej. W podziemiach katedry mieści się krypta , w której spoczywają władcy Austrii. Spod katedry przeszliśmy na plac Graben, jeden z ważniejszych placów w mieście.

Po porannym zwiedzania był czas wolny na odpoczynek i spróbowanie słynnej wiedeńskiej kawy, sernika czy tortu Sachera w kawiarniach w samym centrum miasta.  Dalsze zwiedzanie  skierowaliśmy w stronę Hofburga, zimowej rezydencji rodziny Habsburgów. Poczynając od Rudolfa I, aż do Karola I, czyli od XII – XX Hofburg był rozbudowywany i przebudowywany, świadczył o potędze i władzy Habsburgów. To tutaj mieści się słynna Biblioteka Narodowa, będąca jednocześnie główna biblioteką akademicką kraju. Przeszliśmy przez najstarszą cześć pałacu pochodząca z XIII – dziedziniec szwajcarski, do kościoła Augustianów, będącego na terenie kompleksu pałacowego. Zajrzeliśmy również do wspaniałych stajni dworskich, znajdujących się na terenie Hofburga.

Po kolejnej porcji informacji, mieliśmy czas na obiad lub inne atrakcje.Po przerwie ruszyliśmy całą grupą na dalsze zwiedzanie miasta. Spacerowaliśmy przez ulice Kohlmarkt, obok słynnej wiedeńskiej cafe Demel. Tu też natknęliśmy się na kolejny polski akcent, dom w  którym mieszkał Fryderyk Chopin. Następnie przeszliśmy w kierunku opery wiedeńskiej i krypty w  Kościele Kapucynów. W podziemiach tego kościoła znajduje się Krypta Cesarska – Kaisergruft , w której spoczywają Habsburgowie, począwszy od 1633 r. Na koniec dnia spędziliśmy czas przy wiedeńskim Ratuszu, na największym jarmarku adwentowym.

Zmęczeni, zziębnięci, ale pełni wrażeń i  naładowani świąteczną energią w godzinach nocnych wróciliśmy do Polski.

Podczas tego dosyć długiego spaceru po Wiedniu, mieliśmy  okazje zobaczyć świątecznie udekorowane miasto. Przewodnik opowiedział nam o tradycjach związanych ze Świętami Bożego Narodzenia, o opłatku i choince, o kolędach i marcepanie, o architekturze i rodzinie Habsburgów. Wszystkich którzy nie byli zapraszamy do odwiedzenia tej wspaniałej europejskiej stolicy.