Zanim pojawiła się choinka, świąteczną dekoracją był podłaźnik (podłaźniczka) i pająk, które wieszano pod sufitem. Podłaźnik to wierzchołek lub gałąź drzewka iglastego zawieszany w izbie bezpośrednio nad stołem wigilijnym lub w świętym kącie.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie podłaźnik-s-19.jpg
(źródło: https://zwrot.cz/2020/12/czy-mozemy-sobie-wyobrazic-swieta-bozego-narodzenia-bez-choinki/
Podłaźnik. Rycina z książki Tadeusz Seweryn, Podłaźniki, Kraków 1932)

lnną ozdobą bożonarodzeniową były aniołki i pająki ze słomy. Pająki przygotowywane były przez gospodynie oraz dziewczęta i wisiały w domu przez cały rok, aż do ich zniszczenia. Robiono je ze słomy i kolorowej bibuły lub papieru.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 583.jpg
(źródło: https://etnomuzeum.eu/zbiory/pajak-podlaznik) Prezentowany tu pająk orawski ze słomy jest jednym z najstarszych zachowanych w kolekcji pająków i podłaźników obejmującej ok. 80 eksponatów z lat 10. – 80. XX w. Większość pochodzi z Polski południowej, ale są też okazy z łowickiego, opoczyńskiego, lubelskiego czy z kurpiowskiego

Unikatowymi, wyłącznie polskimi ozdobami były ozdoby z opłatka tak zwane „światy” lub „wilijki”. Z opłatka wycinano wzory, a następnie sklejano je śliną w przestrzenne kompozycje – gwiazdy, rozety, kule. Światy miały przypominać, że Dzieciątko narodziło się w Betlejem i jest królem całego świata, stąd te ozdoby nazwano „światami”. Symboliczne znaczenie kuli jako znaku wieczności i porządku w kosmosie zostało później przeniesione na bombki. Zwyczaj robienia ozdób z opłatka znany był najpierw w zamożnych dworach szlacheckich, a  stamtąd trafił pod chłopskie strzechy i w XIX wieku bardzo się rozpowszechnił. Kiedyś na polskich wsiach światy zastępowały bombki i zdobiły podłaźniki.  Jak wszystkie świąteczne elementy dekoracyjne, miały one przede wszystkim znaczenie symboliczne. Według wierzeń naszych pradziadków miały chronić dom przed chorobami i nieszczęściem oraz zapewnić dostatek i pomyślność.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie swiat.jpg
(Źródło: https://zwrot.cz/2020/12/czy-mozemy-sobie-wyobrazic-swieta-bozego-narodzenia-bez-choinki/
Świat z opłatków. Rycina z książki Tadeusz Seweryn, Podłaźniki, Kraków 1932)

Wiejskim rekwizytem świąt Bożego Narodzenia były również snopy zboża ustawiane w jednym lub czterech kątach izby. Uschnięta słoma z życiodajnymi ziarnami symbolizowała umieranie, ale i początek nowego życia. Snop zboża gospodarz do izby przynosił w Wigilię i najczęściej mówił: Na szczęście, na zdrowie. Te święta szczęśliwie przeżyć i doczekać drugich. Ta słoma w chrześcijańskim znaczeniu była znakiem stajenki betlejemskiej.

(Źródło: https://historiaposzukaj.pl/wiedza,historiomat,1148,historiomat_wigilia.html) Chałupa z Dąbrówki, wnętrze izby i stół przygotowane do wieczerzy wigilijnej, okres międzywojenny, Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, fot. M. Kraczkowski

Współcześnie dla wielu osób choinka to najważniejszy element świąt Bożego Narodzenia. To bożonarodzeniowe drzewko – świerk, sosna lub jodła – przywędrowało na tereny Polski na przełomie XIX i XX wieku. Początkowo choinki zdobiły domy magnackie, szlacheckie i mieszczańskie, a z czasem zaczęto stawiać je w izbach wiejskich. W chrześcijaństwie choinka stała się symbolem rajskiego drzewa i nadzieją życia wiecznego. Choinki przyozdabiano łańcuchami z bibuły i słomy, jabłkami, orzechami i ciastkami. Wszystkie ozdoby świąteczne miały symboliczne znaczenia. Jabłka i orzechy oznaczały zdrowie i siły witalne oraz pomoc w magii miłości, były też w czasach pogańskich uważane za pokarm zmarłych. Ozdoby ze słomy znamionowały obfitość i płodność, a łańcuchy nieustanne powodzenie. Gwiazda na szczycie to odpowiednik gwiazdy betlejemskiej. Świeczki symbolizują Jezusa – „światłość świata”.

(Źródło: https://urocznica.pl/wigilia-w-polskiej-literaturze-swiateczne-cytaty/Grafiki pochodzą z biblioteki cyfrowej POLONA.)
1) i 2) Boratyński, Wacław (1908-1939), Kraków, Polonia, 1935, polona.pl

Materiały zamieszczone w cyklu pochodzą ze strony internetowej https://www.gov.pl/web/kultura/dekoracje-bozonarodzeniowe—podlaznik-pajak-swiaty-choinka . Opracowanie na podstawie materiału przygotowanego przez dr Małgorzatę Dziurę z Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej oraz Kingę Kędziorę-Palińską z Muzeum Okręgowego w Sandomierzu.