KIERUNEK LITWA – DZIENNIK Z PODRÓŻY

17.10.2016
O godz. 22.00 uczniowie z terenu naszej Gminy wyruszyli w podróż do przyjaciół na Litwę.

Dzisiaj wyruszamy – kierunek Litwa – Landwarów. Długa droga przed nami, około 800 km. Mamy jednak nadzieję że szybko nam minie, gdyż uczestnicy i towarzystwo jest wyborowe. Na tę wyprawę pełną miłych przygód, niespodzianek i wizyt w szkołach wyruszają uczniowie z Gminnego Zespołu Szkół w Iwanowicach (15 osób) oraz nauczyciele: Pani Joanna Stąpała oraz Pani Janina Trzaska, uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Widomej (10 osób) oraz Panie: Beata Gaździcka i Paulina Kaszowska, uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Celinach (14 osób) oraz Panie: Agata Ziobro, Joanna Dybka i Pani Dyrektor Anna Krawczyk. Dodatkowo jedzie z nami Pani Helena Nawalany – była Kierownik GOK. Gminę reprezentuje Pani Monika Świątek – Dyrektor GCKiB w Iwanowicach. Z tej naszej podróży do miejsc znanych i mniej znanych codziennie postaramy się umieszczać relację oraz zdjęcia. Czytajcie i oglądajcie. Pozdrawiamy:)

18.10.2016
Witamy:) Podróż minęła w miarę szybko i szczęśliwie (na 1 zdjęciu litewski krajobraz zaraz po przekroczeniu granicy). Na miejscu byliśmy około 12.00. Landwarów (Lentvaris po litewsku) przywitał nas piękną, słoneczną pogodą. Szybki kwaterunek i już wyruszamy zwiedzać miasto. Landwarów – małe miasto mające około 10 tys. mieszkańców. Wszyscy których spotykamy po drodze mówią dziwnym językiem, ani to rosyjski, ani polski, w każdym razie dla nas niezrozumiały, chociaż nie – jedna z Pań słysząca nasze rozmowy powiedziała nam z uśmiechem na twarzy – Dzień dobry i już poczuliśmy się jak wśród swoich. Podczas spaceru ukazują nam się jeziora, a w tle piękny Pałac Tyszkiewiczów. Wiadomości o historii tego obiektu przekazuje nam nie kto inny, jak znajoma nam Pani Teresa – nauczyciel Szkoły w Grzegorzewie. Czasu mamy dużo więc udajemy się do parku położonego wokół pałacu. Park kłania nam się pięknymi barwami jesieni, a szeleszczące pod nogami liście opowiadają historię tego miejsca. Spacer długi, przyjemny, ale orzeźwiający. Po spacerze idziemy na obiadokolację. Na dziś kończymy i udajemy się na odpoczynek, gdyż czeka nas kolejny dzień pełen atrakcji. Pozdrawiamy i do usłyszenia jutro.

19.10.2016
Witamy wszystkich serdecznie w drugim dniu naszej podróży przez Litwę. Wydarzenia dzisiejszego dnia, tak jak się zapowiadaliśmy wczoraj, były pełne wrażeń i niespodzianek. Raniutko jemy śniadanko i autobusem wyruszamy na wizytę do szkoły w Starych Trokach. Jest to Szkoła Podstawowa, w której uczy się około 80 polskich dzieci w wieku od 6 do 16 lat. W szkole przywitał nas Pan Dyrektor oraz delegacja uczniów ubrana po krakowsku. Szybkie przygotowania i jesteśmy gotowi do występów. Pierwsi swoje umiejętności taneczno – wokalne prezentują uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Widomej. Drudzy w kolejności na deskach pięknej szkolnej sceny występują uczniowie Szkoły Podstawowej w Celinach. Dzieci z Celin prezentują swoje umiejętności teatralne wystawiając fragmenty z życia oraz fragmenty utworów Henryka Sienkiewicza. Po występach brawom i podziękowaniom nie było końca. Po tylu emocjach, czekają nas jeszcze większe, sportowe. Rozgrywamy bowiem mecze w unihokeja. Sport którego nigdy nie trenowaliśmy, ale spodobał nam się bardzo iż mamy nadzieję że będziemy go kontynuować w murach naszych szkół. Po meczach udajemy się na gościnny obiad i już czeka na nas kolejny punkt programu – zwiedzanie z przewodnikiem Trok – niezwykłego miasta nazywanego przez wielu Litewską Wenecją. Miasto w którym można spotkać naród Karaimów, Troki bowiem są centrum kultury tej społeczności. Zwiedzamy ruiny starego zamku, a następnie spacerujemy urokliwą uliczką pełną drewnianych karaimskich domków, którą docieramy do mostów łączących ląd z wyspą na której znajduje się XVI – wieczny gotycki zamek – duma Litwy i wszystkich Litwinów. W zamku oglądamy ekspozycje archeologiczne i historyczne. Zmęczenie nam już doskwiera, ale idziemy dalej brzegiem Jeziora Galwie. Teraz troszkę pod górę i już jesteśmy w kolejnym miejscu – tym razem jest to Kościół Nawiedzenia Najświętszej Mary Panny w którym znajduje się jeden z najstarszych obrazów na Litwie – Matki Boskiej Trockiej. Myślicie że to koniec naszego dzisiejszego dnia, mylicie się, po kościele ruszamy dalej tym razem autobusem, w kierunku kolejnego Pałacu Tyszkiewiczów. Ten w odróżnieniu do tego który widzieliśmy dzień wcześniej jest pięknie odremontowany i udostępniony dla turystów. Widok z tarasu pałacowego bezcenny, a zachód słońca nad jeziorem jedyny w swoim rodzaju. Na dziś to już tyle, jutro zapraszamy na kolejną relację.

20.10.2016
Witamy, kolejny dzień za nami. Póki co, wszyscy mówią że najlepszy, bowiem nawiązały się pierwsze kontakty i przyjaźnie z polskimi kolegami mieszkającymi na Litwie. Dzień rozpoczął się od wizyty w szkole w Bezdanach. Uczy się w niej około 120 dzieci, w klasach od pierwszej do dwunastej, a jej patronem jest Juliusz Słowacki. Wizytę rozpoczęliśmy pokazem umiejętności uczniów z Zespołu Szkół im. św. Jana Pawła II w Iwanowicach, którzy zaprezentowali swoje talenty aktorskie przedstawiając „Calineczkę”. Zachwyt ze strony gospodarzy ogromny, a i podziękowań wiele. Potem polscy koledzy mieszkający w Bezdanach mieli dla nas moc atrakcji, były zabawy integracyjne, nauka słów (dzień dobry, do widzenia, pa pa, ja ciebie kocham) oraz piosenek po litewsku. Pożegnaniom nie było końca. Po wizycie w szkole ruszyliśmy dalej, aby uczestniczyć w żywej lekcji historii. Z przewodnikiem odwiedziliśmy dwa miejsca bardzo ważne dla wszystkich Polaków mieszkających na Litwie i w Polsce. Miejsca związane z ważnym działaczem społecznym i niepodległościowym – Józefem Piłsudskiego. Postaci znanej nam z lekcji polskiego i historii. Odwiedziliśmy Zułów – miejsce w którym 5 grudnia 1967 roku przychodzi na świat nasz Bohater oraz Kościół w Powiewiórce – miejsce jego Chrztu Świętego. Na koniec w nagrodę odwiedzamy mały „Zwierzogród” w którym spotykamy żubry, jelenie i kozy. Z przewodnikiem żegnamy się w Wilnie piosenką „Żegnamy Cię” czym sprawiamy mu ogromna radość. Zresztą muzyka towarzyszy nam dziś cały dzień podczas przejazdów autokarem, śpiewamy pieśni patriotyczne, turystyczne i religijne. Racje mają Ci którzy twierdzą że, muzyka łączy ludzi. Pozdrawiamy, czekajcie z niecierpliwością na kolejną relację

21.10.2016
Witamy, albo i dobry wieczór bo już późno, Dzisiaj będzie krótko i treściwie. W piątek Panie postanowiły dać nam trochę luzu, bowiem czekają nas dwa kolejne dni obcowania ze stolicą Litwy – Wilnem. Większość dnia dzisiejszego spędziliśmy w szkole w Grzegorzewie. Uczą się w niej dzieci polskie i rosyjskie. Nauka w tej szkole trwa 13 lat – od zerówki do klasy dwunastej. Na początku wizyty spotkaliśmy się w auli, gdzie przywitała nas Pani Dyrektor i uczniowie tutejszej szkoły. Tym razem gospodarze rozpoczęli od występów, zachwycając nas swoim tańcem i śpiewem. Nasi uczniowie ze szkoły w Celinach pokazali natomiast swoje przedstawienie o Henryku Sienkiewiczu, a uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Widomej zachwycili wszystkich swoimi umiejętnościami wokalnymi. Po występach czekał na nas słodki poczęstunek oraz zajęcia integracyjne; plastyczne i sportowe. Następnie pojechaliśmy do Trok do fabryki czekolady, gdzie uczyliśmy się robić czekoladki ozdabiać ciasteczka. Po krótkiej lekcji teoretycznej, założyliśmy fartuszki, odpowiednie czepki i przystąpiliśmy do pracy, bowiem odbył się konkurs na najładniejszy przez nas wykonany smakołyk. W jury zasiadali nauczyciele – wygrani uczniowie zdobyli słodkości, a pozostali zostali nagrodzeni dyplomami. Wracamy na obiadokolację, a po posiłku czekała nas kolejna niespodzianka, wspólne śpiewy i pląsy przy akompaniamencie gitary, w doborowym towarzystwie Sióstr Zakonnych u których nocujemy. Po spotkaniu nasuwa nam się tylko jedno zdanie z dzisiaj śpiewanej piosenki „Bo wszyscy Polacy to jedna rodzina starszy, czy młodszy, czy chłopak, czy dziewczyna.” Trzymajcie się, do jutra.

22.10.2016
Witamy serdecznie, dziś zwiedzaliśmy Wilno, a ponieważ mieliśmy do dyspozycji autokar była to wycieczka objazdowa. Śniadanie było o godz. 7.00, pobudka dużo wcześniej, ale daliśmy radę. Pierwszy punktem wycieczki była Msza Św. w Kaplicy Ostrobramskiej. Tu czekała na nas niespodzianka, zostaliśmy powitani jako Grupa z Gminy Iwanowice przez Ks. Roberta Mojsiewicza, a nasze nauczycielki zostały poproszone o zaśpiewanie psalmu. Uczestnictwo we Msza Św. było dla nas wielkim przeżyciem duchowym i emocjonalnym. Po Mszy Św. udaliśmy się na Cmentarz na Rossie. Tam zapaliliśmy znicz przed płytą nagrobną matki Józefa Piłsudskiego oraz miejscem gdzie znajduje się serce J. Piłsudskiego. Na tym cmentarzu odwiedziliśmy też groby wielu znanych oraz zasłużonych ludzi dla Wilna: malarzy i rzeźbiarzy. Następnie zwiedziliśmy piękny barokowy Kościół św. Piotra i Pawła położony na Antokolu. Godzina 13.00 – czas na obiad, dzisiaj był on dla nas miłym zaskoczeniem, bowiem dostaliśmy danie typowo regionalne – kibiny będące przysmakiem Karaimów. Najedzeni wyruszamy dalej, kolejnym przystankiem jest dom św. Faustyny, gdzie śpiewamy pieśni i odmawiamy Koronkę do Miłosierdzia Bożego – modlitwę którą podyktował św. Faustynie sam Pan Jezus. Czas goni więc wyruszamy dalej, kolejnym miejscem które odwiedziliśmy jest wzgórze Trzech Krzyży – zwane górą Trzykrzyska. Białe Trze Krzyże znajdujące się w tym miejscu są pomnikiem i symbolem chrześcijaństwa, a z miejsca w którym się znajdują można oglądać jak na dłoni całą panoramę Wilna. Przed nami już ostatni punkt naszej wycieczki Ponary miejsce masowych mordów w czasie II Wojny Światowej. Zmęczeni, ale pełniejsi o nową wiedzę wracamy na obiadokolację. Jutro również zwiedzamy Wilno, tym razem Stare Miasto – relacje z tej wyprawy najprawdopodobniej dostarczymy już po naszym powrocie, bowiem jutro także wyjeżdżamy w drogę powrotną. Pozdrawiamy i do zobaczenia.

23.10.2016
Witamy, już jesteśmy w domu, ale nie bylibyśmy reporterami gdybyśmy nie napisali co robiliśmy w ostatni dzień naszego pobytu na Litwie. Niedzielę rozpoczęliśmy od zwiedzania kościoła w Landarowie, później wynajętym autokarem pojechaliśmy do Wilna. Tam podzieliliśmy się na dwie grupy. Zwiedzanie Wilna rozpoczęliśmy do Ostrej Bramy, później udaliśmy się do galerii rzeźby. Następnie po drodze odwiedziliśmy kilka kościołów i cerkwi: kościół św. Teresy, cerkiew św. Ducha, oraz grekokatolicki kościół Trójcy Świętej, gdzie spotykaliśmy przemiłego księdza, który przy dźwiękach gitary śpiewał dla nas i z nami się modlił. Wędrując dalej, dotarliśmy do ulicy Literatów i Muzeum Adama Mickiewicza, gdzie nasz wieszcz mieszkał przez 3 miesiące. Po drodze do kościoła p.w. św. Ducha, gdzie uczestniczyliśmy we mszy św., odwiedziliśmy jeszcze kościół Św. Anny. Po mszy św. kontynuowaliśmy zwiedzanie pięknego Wilna oglądając m.in. dom w którym mieszkał Juliusz Słowacki, Pałac Prezydencki, Uniwersytet Wileński oraz Katedrę Wileńską z Kaplicą Królewską w której znajdują się relikwie św. Kazimierza. Mamy już godziny popołudniowe, w brzuchach nam burczy, dlatego udaliśmy się na posiłek. Po posiłku była jeszcze krótka wizyta w sklepikach z pamiątkami i już wracamy do Landwarowa na obiadokolację. Następnie pakowanie, pożegnanie z Siostrami Zakonnymi u których nocowaliśmy i pełni wspomnień, nowych znajomości i przyjaźni wróciliśmy do domu.

Dziękujemy wszystkim tym którzy przyczynili się do naszego wyjazdu. Dziękujemy Pan Dyrektor Annie Krawczyk i Monice Świątek za organizację wyjazdu, dziękujemy również wszystkim Nauczycielom za wsparcie, opiekę i dobrą zabawę. Był to nasz pierwszy wyjazd na Litwę, ale mamy nadzieję że nie ostatni. Pozdrawiamy:)