„Książka to najlepszy przyjaciel człowieka,
    a biblioteka to świątynia jego myśli.”
                     (Cyceron)

Jak nie czytam, jak czytam?

           W piątek, 8 czerwca już po raz trzeci odbywała się ogólnopolska akcja wspólnego czytania – „Jak nie czytam, jak czytam?”.  Punktualnie o godzinie 10:00 uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Iwanowicach zebrali się na boisku szkolnym, aby przez godzinę czytać.  W akcji wzięło udział około 180 osób. Książki zostały przyniesione z domu lub wypożyczone ze szkolnej biblioteki. Mimo upału część dzieci i młodzieży przebrała się w tym dniu za ulubioną postać literacką, niektórzy przygotowali plakaty promujące czytelnictwo. Tegorocznej edycji towarzyszyła inicjatywa robienia selfie z książką i umieszczania na portalach społecznściowych, co też czynili i nasi uczniowie.

Wspomnianą akcję czytelniczą poprzedziły konkursy czytelnicze przygotowane i przeprowadzone przez nauczycieli polonistów oraz bibliotekarza.

Dla miłośników literatury fantasy zorganizowano  szkolny konkurs „W tajemniczym świecie Narnii”. Uczestników obowiązywała znajomość treści  książki C. S. Lewisa pt. „Opowieści z Narnii: Lew, czarownica
i stara szafa”. 

Po przeprowadzeniu cyklu lekcji poświęconych Rudemu, Alkowi i Zośce odbył się szkolny konkurs, który sprawdzał znajomość treści książki Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”. Adresatami tego konkursu była młodzież gimnazjalna.  

Z okazji 70-lecia OSP Sułkowice przeprowadzono również w bibliotece dwa konkursy pod hasłem: „Historia Sułkowic na przestrzeni ostatnich 100 lat (szczególnie z okresu międzywojennego, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości) oraz jednostki OSP Sułkowice”.  W konkursie wiedzy udział wzięli uczniowie klas
IV-VII, natomiast konkurs plastyczny przeznaczony był dla dzieci młodszych – z klas I-III SP.

W naszej szkole nie brakuje uczniów, którzy interesują się literaturą. Niektórzy bardzo dużo czytają i chętnie dyskutują na temat przeczytanych książek. Z myślą o nich  pani Renata Burda zorganizowała szkolny konkurs, który miał formę turnieju. W grze dydaktycznej na motywach utworu „Romeo i Julia” Williama Szekspira pod tytułem „Historia pewnej miłości” uczestniczyły osoby z klasy II i III gimnazjum. 

Uczniowie, którzy dużo czytają, mają większą swobodę wypowiedzi i robią mniej błędów ortograficznych, dlatego warto też wspomnieć o zorganizowanym przez nauczycieli języka polskiego Szkolnym Konkursie Ortograficznym „Mistrz Ortografii” w  dwóch edycjach dla uczniów klas IV-VI oraz gimnazjum. Uczestnicy konkursu pisali dyktando sprawdzające znajomość wszystkich reguł ortograficznych i interpunkcyjnych.

W trakcie roku szkolnego 2017/18 odbyły się w szkole również dwa spotkania autorskie z autorami książek dla dzieci, tj. z Karolem Kozłowskim i Marcinem Koziołem oraz spotkanie z wydawnictwem Znak.

                                                                                                                                                                          Janina Trzaska